Kundupplevelse vid sök av resa

22 11 2014

Nu råkar jag ju själv arbeta för ett reseföretag så med stor risk att kasta ett helt gäng stenar i glashuset vill jag ändå dokumentera min frustration och feedback till alla – ALLA – researrangörer därute, även enkla fjällanläggningars hemsidor.

Nu talar jag som kund, med relativt stor summa pengar att spendera på just ert reseföretag.

Får också en dejá vu, tror minsann jag bloggat om detta tidigare för ett antal år sen, men eftersom ingenting förbättrats under den tiden så fortsätter jag.

Med lite insyn i resebranschens system, så har jag trott att det finns tekniska skäl till att alla resesiter ser likadana ut när man ska söka en resa. Att Amadeus eller något annat gammalt system helt enkelt gjort det för svårt att göra webbsidor som gör det lätt att hitta en resa.

MEN.. tyvärr går det inte ens att skylla på det. När jag alldeles nyss skulle kolla upp en enkel skidresa till fjällen för en familj under jul, så inte kan det väl vara Amadeus eller något gammalt resebokningssystem som varit orsaken till att de har exakt kopierat sökgränssnitten för de stora resesiterna.  Allt jag skulle kolla upp var boende, tillgänglighet och pris ungefär runt jul/nyår.

Mina två frågor: ”Finns det något ledigt för 2 vuxna + 2 barn” i december/januari och ”vad kostar det”?

Jag måste istället för att få en översikt, ange exakt ankomstdatum och avresedatum, och försöka gissa mig till vilka kombinationer av veckodagar som kan vara rimligt. Onsdag-söndag? Fredag-söndag? Måndag-onsdag? Efter 5 min ger jag upp och bestämmer mig för att ringa och fråga någon dag. Hade jag fått svar på min fråga kanske jag hade bokat redan idag.

Varför, varför undrar jag kan inte dessa fjällsiter bara presentera en enkel matris, som i de gamla tidernas kataloger, över vad som finns ledigt?

Om jag minns rätt såg en sådan tabell ungefär ut så här en gång i tiden, förenklat:

Skärmavbild 2014-11-22 kl. 21.48.23

Med någon röd/grönmarkering i dagens digitala värld skulle det kunna visa om det var ledigt eller ej.

What’s the problem..?

Varför är det ingen som gör detta, på någon resesite någonstans. Undrar jag.

Damma av de gamla katalogmatriserna, gör de lite levande och är det för krångligt att utveckla webb nuförtiden, så varför inte bara lägga upp en aktuell PDF om dan? Det skulle få pengarna att klirra in, konverteringen gå på ett bums..  i juletider är det väl inget problem att sälja i vilket fall som helst, men alla andra dagar?

Snälla Funäsfjällen, Åre, skistar, eller för den delen valfritt resebolag, ge mig en matris och jag ska ge er mina pengar.

Och jag beskriver gärna närmare mitt problem med dagens sökning, och idéer om hur det skulle bli enklare.

Åtgärder

Information

Kommentera

