Varför Pride är viktigt för en hetero

2 08 2014

Hade än en gång en liten anledning att göra ett besök på Pride-festivalen i Stockholm. Med mina barn viftandes med regnbågs-flaggor på vägen därifrån, fick jag fråga från 8-åringen ”varför är den här festivalen?”. Efter några ord om att det är viktigt för att alla ska få tycka om alla och att män ska få pussa män o kvinnor kvinnor om de vill och att folk hamnar i fängelse för det fortfarande idag, så slog det mig också att det som firas o symboliseras under Pride, iaf gör jag det, är också ett stort uttryck för tolerans – för alla slags olikheter, utseenden, intressen o människor. Inte bara hbtq, utan t.ex även funktionshindrade får under festivalen en särskild respekt. Jag menar, en festival som har seriöst uttryckta fartbegränsningar för permobiler.. är helt enkelt mer inkluderande än de flesta andra..

Främlingsfientlighet går hand i hand med homofobi och allmän intolerans mot.. allt.
Hbtq-rörelsen vågar jag påstå från min kammare går hand i hand med stark tolerans för kulturer och minoriteter och socialt hindrade i allmänhet.

Du kan säkert komma på någon bög du träffat nångång som var nazist eller sverigedemokrat, men jag kan det inte.

Därför är det viktigt att fortsätta fira, stötta och flagga för Pride även för oss hetero-svennar som för det mesta håller oss till normerna.
Att flagga med regnbågsflaggan är att flagga för frihet att tycka om vem man vill, för allmän tolerans och inkluderande av konstiga eller bara främmande människor, för yttrandefrihet och tryckfrihet, mänskliga rättigheter och inte minst att flagga för fest!

Och hur sjutton kan det i så många länder vara lagligt att slå barn, men olagligt att vara kär i någon??

Happy Pride, Leve friheten och mångfalden!

bild

Åtgärder

Information

Kommentera

