Alla älskar vattenfall?

7 08 2011

Jag tror de allra flesta organisationer (i Sverige iaf) numera säger att  de vill bli, håller på att bli, eller redan är agila. Åtminstone utifrån de berättelser jag hör och ser.

Vad väldigt få av de personer som uttalar sig om detta verkar vara medvetna om är att organisationen för att dra nytta av de agila metoderna, faktiskt på riktigt helt måste överge vattenfallsmetoden, och den viljan verkar än så länge bara finnas hos några få organisationer och personer. Alla verkar älska sin baby – vattenfallsmetoden, tryggheten, vanan, den kända marken, som visserligen misslyckas konstant men den är ändå känd och förankrad – Så här har vi alltid gjort!

Jag får ibland frågan att hålla utbildning i Scrum och agila metoder – då samtidigt med klausulen . ”Ja, fast vi måste självklart behålla nuvarande process med kravspecande och detaljerad analys och exakt tidsuppskattning innan projektet”. Vad svarar man på det?

alt 1 – Glöm det! Väx upp och säg till när ni är redo för att bli agila, återkom då, så sitter jag o gör annat så länge.

alt 2 – Ok! Kul! Hur antar vi den här utmaningen då? Vad kan vi göra tillsammans under utbildningen och efter för att se och förstå nödvändigheten av att överge babyn för att kunna adoptera en ny? Vad kan vi hitta på?

Hur är din approach?

Själv tror jag att så länge vi väljer att vara i konsultbranschen kan svaret i princip bara bli alt2, men att känna av klimatet ordentligt och faktiskt våga ge upp när det är för lång resa. Kanske är det något annat organisationen behöver först? Kanske gå utbildning i effekthemtagning och mål/visionsarbete, eller varför inte teamutveckling eller verksamhetsarkitektur eller något annat intressant. Scrum kanske inte alltid bör ha företräde i alla organisationer bara för att det känns modernt att säga att man gör Scrum? Det kan beställare tänka på . Vill vi verkligen överge vår baby – vattenfall? Vi älskar den ju så?

ps. för den som undrar. Den här bloggen får helt enkelt bli blandade språk.. ibland svenska ibland engelska.

Annonser

Åtgärder

Information

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: