Webbdagarna 30 mars

30 03 2011

Dagens stora behållning: Chief conversionista John Ekman sätter ord på det som fungerar. Från alla diskussioner därhemma om vad vår kund
”skulle kunna” till ”ska”
från
”varför” till ”HUR?”
från
”lägg till” till ”ta bort” (naturligtvis)
intressanta exempel på att det med enkla ord går att dra in kunden i stället för skrämma bort honom

och vikten av att arbeta med webbanalys, ux (user experience design – användbarhet), webbdesign OCH IT tillsammans för att nå dit vi vill.

och vikten av TEST.

Det enda sättet att ge hans tal rättvisa är att boka upp honom själv.

Elaine Bergkvist, retoriker och fantastisk naturligtvis, väckte många tankar hos oss. ”Det nervösa skrattet” och ”självgoda fnyset”  fick ett ansikte, och insikter om att vi kan både klä och röra oss strategiskt. Mindre utklädd (i business-kostymen – grå kostym för herrar, höga stövlar, tighta byxor, liten kavaj eller assymmetrisk tröja för kvinnorna på plats kunde jag notera..) mer strategisk kommunikation både online och irl är hennes budskap.

Freddy Sobin, Haléns. Uppiggande case om Haléns digitala resa. Värd att höra om för den som gillar kunddialog och målgruppsarbete. De har ett genuint intresse för sin målgrupp och deras beteende, och gjort saker! Värd sitt pris som sveriges bästa site.

ICA hade inte mycket att säga, mer än att mat är viktigt. Wow. Tur att jag är på Coop – som har en fantastisk receptbank för övrigt även om stigarna in absolut kan förbättras! Coops digitala avdelning var och lyssnade på John Ekman  och har en medvetenhet vet jag så nästa år är det Coop som får stå i rampljuset?

Morris Packer som startade ett el-motorcykelteam med hjälp av twitter och andra digitala medier ger inspiration för alla skeptiker ”vad ska man med sociala medier till, är inte det urdött redan”. Det går verkligen att genomföra  visioner om vad jag ”skulle kunna” genom att helt enkelt sätta igång ett litet nätmonster som både genererar pengar av sig självt och initiativkraft.

Och Kjell & Co berättade om deras pågående projekt för att uppdatera sin online-kommunikation, mycket kundens resa genom olika medier. Vårt sätt att dela upp funktioner i olika kanaler/enheter håller inte för kunden. Intressant att följa deras resa, jag ska hålla utkik på deras site iaf när nåt händer, nästa gång jag ska handla tekniska prylar.

Uppfriskande hittills även om ett par av talarna kan skickas på kurs hos Elaine! Och innovation har vi inte sett nåt om hittills. Creuna’s påhitt om nedfrysta trekkisar som skulle hittas på facebook, kändes lite lagom nördigt underhållande men knappast innovativt.

Vad är framtiden?

Advertisements

Åtgärder

Information

3 responses

31 03 2011
Jones

Var inte där själv så tack för sammanfattningen!
Ekmans låter intressant, tycker han verkar a bra idéer på sin site också.

Sen kan jag definitivt hålla med om ICA och Coop.

31 03 2011
Ulrika Park

Hej Jonas, kul att du uppskattade det. Har fått ner några ord om dag 2 också, förhoppningsvis med några intressanta tips om personer att följa.

3 04 2011
Bra tryck i rapporteringen från Webbdagarna – IDG.se | SEO • Sökmotoroptimering

[…] Webbdagarna 30 mars och Webbdagarna 31 mars – Ulrika Park Alla inlägg om Webbdagarna på Deepedition DigitalPR – Niclas Strandh Du sitter inte längre på läktaren bara för att du inte står på scenen – Jardenberg.se (Joakim Jardenberg) […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: