Systemkraven är de nya verksamhetskraven

5 02 2011

Sitter tillsammans med några andra ”kravare” ”produktägar-proxys” eller vad man nu vill kalla det.

Vi har uppdrag av ”verksamheten” att identifiera, prioritera, utreda, kommunicera och följa upp kraven i ett större systemutvecklings/systemförändringsprojekt.

Vi försöker varje dag hålla oss till ”business”-språk och kommunicera omkring kund och verksamhetsanvändning och låta bli att tänka på vilka system saker finns i eller vilka systemlösningar som passar bäst, och helt lämna det till utvecklare.

Problemet är att systemen numera ÄR en del av verksamhetsprocesserna.

Exempel: Vi ska göra en enkel blankett-beställning på webbsidan. Om det nu finns något som längre är ”enkelt” på en normalstor site.

Var sjutton ska blankettbeställningen ta vägen nånstans? Det finns en massa system därbakom i verksamheten för hantering av blanketter som webbutvecklarna (konsulter allihopa såklart) inte alls känner till. Lämnar vi frågan enbart till utvecklarna i just det här lilla teamet att besvara är det stor risk att lösningen blir ytterligare en av alla blankett-lösningar som finns.

Tillbaka till krav. ”Fokusera på vad användarna vill”. Ja, slutkunden vill ha blanketten på snabbaste sätt hem. Kundtjänst vill slippa ännu mer manuellt arbete och att beställningen ska gå helautomatiskt och lagras/loggas.

Vilket av de 5 tänkbara systemen som idag finns ska vi använda? Återstår intervjuer med kundtjänstmedarbetare, de kvarvarande anställda systemmänniskorna som finns och se till att de kommer i kontakt med webbteamet för att hitta bra lösningar. Frågan ligger i knät på krav ett tag till.

Hur länge då?

Jag tror att

1. vi måste acceptera att system- och verksamhetskrav i IT-intensiva verksamheter som nog alla större organisationer är idag, är väldigt väldigt lika och att vi behöver personer med bakgrund från  båda världar för att göra ”rätt sak” och leverera nytta som alla vill. Lär dem och ge dem verktygen att respektera varandra – t.ex teambuilding – låt dem leka ihop, och placera dem bredvid varandra – på bekostnad av andra som vill sitta tillsammans mm.

2. inse värdet av verksamhetskunniga systemutvecklare. Snälla, gör er inte av med dem! Ge dem dubbla lönen, finaste stolen och alla förmåner och kompetensutveckling ni kan – och ge dem sällskap, låt dem utvecklas i par! Det är bara dessa personer som verkligen kan se helheten och hjälpa oss andra (konsulter) att se den.

Finns det någon svensk organisation som gör detta än?

Vad väntar ni på?

Advertisements

Åtgärder

Information

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: