Negativa förändringsledare?

10 12 2010

Varför är det så att många av de mest drivande och modiga förändringsledare jag träffat betraktas som nej-sägare och lätt gnälliga typer?

Senast häromdagen fick jag veta av en riktigt godmodig om kanske inte så försiktig Scrum & Lean-typ att han ofta får frågan varför han är så negativ, när han ställer varför-frågor runt om i verksamheten. Jag känner igen mig.

För inte så längesedan fick jag kommentaren ”måste du alltid vara emot allt?” för att jag ifrågasatte värdet av powerpoint.

En smart förändringsledare, säger kanske du, är en person som inte sparkar & bits utan som får förändringar att ske genom att starta dialoger och verka men inte synas. Det är den ambitionen vi alla agil-talibaner har. Men nog sjutton är det ändå alla dessa bakut-sparkar och vägran att ge sig för överheten och envist driva ett team genom eld & vatten som fått det här paradigmskiftet som pågår att få riktigt fart, är det inte?

När vi växt upp om 10 år så har säkert det stora skiftet planat ut och vi blir alla ett gäng ödmjuka 40- och 50-åringar som går omkring och småler och myser fram förändringarna.

Heja på er alla kämpande & trilskande Scrum-masters & andra därute. Det finns fler.

Åtgärder

Information

4 responses

20 12 2010
Erik Fors-Andrée

Håller med, att fråga ”varför” uppfattas ofta som negativt. Sen jag började med Lean har jag dock ännu mer insett att orsaken till stor del är att det ligger blame i kulturen. Folk är inte vana att det frågas varför utan att nån samtidigt får skulden. Jag tror ”no blame”-kulturen som är så tydlig i Lean borde få större uppmärksamhet även i agila sammanhang.

20 12 2010
VD-kommentarer – 20 December 2010 | VD-BLOGG

[…] Negativa förändringsledare? « Ulrika Park20 December 2010 – Håller med, att fråga ”varför” uppfattas ofta som negativt. Sen jag började med Lean har jag dock ännu mer insett att orsaken till stor del är att det ligger blame i kulturen. Folk är inte vana att det frågas varför utan att nån samtidigt får skulden. Jag tror ”no blame”-kulturen som är så tydlig i Lean borde få större uppmärksamhet även i agila sammanhang. […]

21 12 2010
Anonym

Jo, det är nog anledningen. Det upplevs som ett hot så snart man vill förändra. Om jag vill förändra något – måste det betyda att allt som varit tidigare är inkompetent utfört.. tyvärr verkar det vara inställningen, i stället för att ”va kul att du kommer med nya idéer så vi kan bli ännu bättre på det vi gör”

Som förändringsledare kanske vi också måste bli bättre på att uttrycka oss mindre hotfullt. I stället för att trycka upp ansvariga mot väggen och vråla varför 5 gånger, så hitta ett något mildare sätt utan att för den skull smälta in i tapeten och inte uppröra någon som alla andra 😉

13 01 2013
VD-kommentarer – 20 December 2010 | VD-BLOGG

[…] Negativa förändringsledare? « Ulrika Park 20 December 2010 – Håller med, att fråga ”varför” uppfattas ofta som negativt. Sen jag började med Lean har jag dock ännu mer insett att orsaken till stor del är att det ligger blame i kulturen. Folk är inte vana att det frågas varför utan att nån samtidigt får skulden. Jag tror ”no blame”-kulturen som är så tydlig i Lean borde få större uppmärksamhet även i agila sammanhang. […]

Kommentera

