Det räcker inte bara att jobba agilt för att lyckas med krav

14 08 2010

Även om CS artiklar är rätt ytliga och inte säger så väldans mycket, så tycker jag att den här artikeln åtminstone nosar på vad det är vi behöver för att lyckas med våra krav för system ”Det gäller att se kravhantering som en ledningsfråga, inte som en it-fråga”

http://computersweden.idg.se/2.2683/1.333476/modernast-inte-alltid-bast

Tydliga och välformulerade och förankrade mål, målgrupper och affärsstrategier med systemutveckling börjar hos ledningen eller representanter som sitter mycket nära dem.

Som systemutvecklare och kravare har vi ett ansvar att hjälpa dem med den insikten och inte bara acceptera ogenomtänkta systemlösningar. ”Jag bara utför vad den korkade ledningen säger till mig att göra” håller liksom inte om man ser sig själv som mer än en avancerad kompilator.

Jag har sett fler än ett exempel på väldigt kloka och kreativa systemutvecklare som fullkomligt väller över av synpunkter på hur man ”borde” göra – och de yttrar sig bara när inte ledningen hör..

Eller för den delen kravare som aldrig ställer frågan vad vi vill uppnå och hur strategin ser ut för att nå dit utan ser sig som stenografer av andras viljor. Trots att de ofta sitter på väldigt mycket domänkunskap, affärsidéer och metodkunskap. ”Tänk om jag bara fick göra på _mitt_ sätt då..!”

Och jo, jag kastar sten i glashus för inte sjutton är det lätt att säga vad man tycker när de välartikulerade och karismatiska ledarna är i huset.

Men det går! Det har jag också sett 🙂

Åtgärder

Information

2 responses

17 08 2010
links for 2010-08-16

[…] Det räcker inte bara att jobba agilt för att lyckas med krav (tags: project management business-development) Detta inlägg är publicerat i Blandat. Bokmärk permalink. Skriv en kommentar eller lämna en trackback: Trackback URL. « links for 2010-08-15 […]

19 09 2010
Erik Fors-Andrée

Helt sant! Har inte läst CS artikel, men punchlinen håller jag helt med om: ”Det gäller att se kravhantering som en ledningsfråga, inte som en it-fråga”. IT-utveckling är verksamhetsutveckling och får man ledningen att förstå det så nöjer de sig inte längre med att bara hänvisa till IT-avdelningen.

Kommentera

