Slöseri med resurser att specificera innan utveckling

8 08 2010

En för många agilister gammal princip att beskriva, men den tål att upprepas gång på gång.

Varför är det slöseri med resurser att skriva kravspecifikationer för tidigt?

En jämförelse. Jag vill att du renoverar mitt badrum. Renoveringen ska starta i maj nästa år, då du är klar med ett annat jobb du gör åt mig, renovering av mitt fritidshus. Därför börjar jag skriva specifikationen nu, med så många detaljer jag kan komma på. Badrummet ska ha svart golvkakel som jag sett hos Badrumsexperten till ett bra pris. Badkaret ska vara inbyggt av jacuzzimodell. Väggarna ska vara av vitt mosaik-kakel som jag sett och en vägg ska flyttas ut 1,10 meter. Handuksvärmare av modell värmi  mm.

Jag lägger en hel del tid på att hitta allt detta kakelmodeller och badkarsmodeller, spenderar mycket tid hos olika butiker och har redan börjat välja ut handdukar. Vad är problemet med det här?

Det här är ett väldigt enkelt och litet exempel där konsekvenserna inte blir förödande stora om jag kastat bort tiden, men faktum är att det räcker med att

1. Jobbet i fritidshuset tar (naturligtvis) längre tid än planerat, så badrumsrenoveringen kan inte börja i maj, och jag vill ju jobba med samma hantverkare, eftersom vi jobbat upp ett förtroende. Jag måste också säkerställa budgeten för fritidshusrenoveringen innan jag kan börja badrummet. Så den ursprungliga planen är trasig innan vi börjat.

2. När jobbet i badrummet väl kan starta i augusti nästa år visar det sig att det svarta golvkaklet inte alls går att få tag på i Sverige längre då det gått ur mode. Endast importerat från Italien kan beställas till en kostnad av 10 000 kr/kvm i stället för 1000 kr/kvm som planerat. Det är alltså inte längre aktuellt med det här och jag vill byta till vitt golvkakel. Då passar inte längre det vita väggkaklet jag tänkt från början och jag får tänka om, och hitta en ny färg och nya mått som passar med det nya golvkaklet.

3. Eftersom fridishusrenoveringen (naturligtvis) blev dyrare än planerat, måste jag överge tanken på inbyggt jacuzzibadkar och jag får ge mig ut och hitta ett passande stående vanligt badkar. Ut i butikerna igen..

4. När vi ska flytta väggen visar det sig att just den storleken jag tänkt inte fungerar med eldragningar gjorda i huset och en gammal skorstenssockel så måtten får planeras om och den lista jag gjort på golvyta och väggyta får skrivas om.

Någon som känner igen sig? Kanske av renoveringsbekymren? Men knappast inte av den specificerande delen, för VEM skulle skriva en detaljspec 8 månader i förväg av en renovering som ska göras kanske nästa år?? Däremot är det säkert många förnuftiga hemrenoverare därute som 8 månader i förväg börjar fundera på KONCEPTET, bläddrar i badrumstidningar, letar inspiration, gör sporadiska besök i butiker, skissar på papper gör en grovplanering och väntar tills JUST-in-time för att göra en riktig budget och planera det riktiga materialet och väggflyttarna.

Varför undrar jag, motarbetas denna princip så ofta i systemutvecklingsvärlden? Varför envisas så många med att fortfarande skriva detaljspecar på funktioner som KANSKE ska byggas, kanske har budget och kanske är aktuella om ett år, som är helt beroende av implementation av funktioner vi bygger just nu och vi än inte har sett resultatet av?

Min teori är – gammal vana, så har väldigt många (inte alla – inte Google, inte iPhone, inte alla dagens framgångssagor..) gjort de senaste 50 åren. Det går att ändra sig. Men stora förändringar är som alltid förknippad med stor ångest.

Prova att fundera på hur du agerar i andra utvecklings/renoverings/trädgårdsplanerings-, design- och eller förändringssituationer  och där finns många enkla svar på hur utvecklingsprojekt kan komma i mål med betydligt mindre resursslöseri.

Åtgärder

Information

Kommentera

