Är det bra att en utvecklare får en scrum master roll (vice versa)?

21 09 2009

Den här frågan ställdes inför vår nätverksträff (SjuttonFemton) att reflektera över:

”Är det bra att en utvecklare får en scrum master roll (vise versa)? Min tanke är att en utvecklare generellt kanske inte har den typen av bakgrund för att coacha ett team, eller är det så att det är bra eller ett måste att ha en teknisk bakgrund för att bli en bra scrum master?”

Min reflektion:

”Äntligen en tekniker som projektledare!” har jag fått höra av många utvecklare när jag kommit in i ett team. ”Äntligen någon som förstår oss!!”

Många utvecklare verkar ha erfarenheten att en ren administratör kliver in, alternativ någon ekonom, någon som aldrig lärde sig programmera, någon som är chefens syskonbarn, någon som är chefens flickvän.. whatever kommer in som ett steg i någon slags befordran, och skall driva ett IT-projekt. Inte så bra erfarenheter av detta.

Så tidigare skulle jag ha svarat, ”ja, visst” självklart ska projektledaren vara teknisk. Men frågan är ju som alltid mer komplicerad än så. Det blir särskilt aktuellt nu när den traditionelle projektledarrollen i Scrum delas in i Produktägare och ScrumMaster. Är det något en produktägare skall vara så är det ju expert på domänen, då kanske man nödvändigtvis inte måste vara tekniker. Eller? På Toyota leds utvecklingen av product champions / chief engineers, dvs personer som är extremt kompetenta på både kunder och marknad OCH har bakgrunden som ingenjörer på Toyota. De är  på golvet själva och skruvar lite för att göra ett bra jobb.

Vad som tyvärr hänt i Scrum-världen verkar vara att minst 80% (helt egen erfaren siffra) av alla ScrumMasters är utvecklare som förväntas vara utvecklare i projektet + ha ScrumMaster-hatten på sig på 20% sin tid eller kanske mindre. Bara facilitera lite möten ungefär. Ajajaj det är där det gör ont. Hur ska den utvecklaren ha en chans att coacha något team?

I vissa projekt tilldelar man ScM till någon utvecklare och så har man ”vanliga” projektledare på sidan om. Utöver produkätgaren. Då börjar ledarskapet bli lite komplicerat och ScM-titeln är nästintill värdelös. Du blir en mötesadministratör och det var ju inte tanken med ScM-rollen. Och projektledaren, var är den?

Därför gillar inte jag ScM-titeln, den är för knuten till Scrum som metod och den är svårförklarad. Om jag kommer in som ScM hittar jag lätt min roll, men det beror troligen på att jag

1. inte utvecklar samtidigt även om jag intresserar mig för utvecklarnas jobb, val av verktyg, modellering mm

2. hade en fantastisk coach (guess who)  i mitt första Scrum-projekt som hjälpte mig förstå min roll

3. också har utbildning, erfarenhet och intresse av medial och marknadskommunikation och har jobbat mycket med kundrelationer

4. har utbildning i statsvetenskap och intresse för politik 🙂

Jag tror att en bra ScrumMaster har en bredd i sin bakgrund. Det är bra att ha teknisk kompetens särskilt i rollen som ScM, men jag tror att på samma sätt som produktägarrollen är det bättre att hitta en tillgänglig person, med brinnande intresse för system, personlig och teamutveckling än att hitta efter den mest ideala personen – chief engineern.

En utvecklare kan bli en utmärkt ScM BARA HAN FÅR TID och har intresset (vilket långt ifrån alla tilldelade ScM har!). En psykolog kan bli en utmärkt ScM bara hon intresserar sig för utvecklarnas vardag – jag vet flera t.ex marknads/bi-utvecklare som lärt sig testverktyg och installationsprocesser mm bara för att förstå. Det kan bli tuffare att kommunicera med tekniker utan den bakgrunden själv, å andra sidan bidrar en icke-tekniker med andra perspektiv, t.ex det ekonomiska vilket väldigt ofta saknas när utvecklare som jag blir ScM.

Vill du att din projektledare och chef skall ha liknande utbildning och kompetens som du själv, eller vill du ha någon från en annan domän?

Åtgärder

Information

6 responses

21 09 2009
Joakim Holm

Bra och engagerat inlägg, Ulrika!

Det finns två stora missuppfattningar (minst) rörande ScM-titeln:

1. Att det skulle vara en befordran. Det är det inte. ScM har inget annat ansvar än att upprätthålla Scrums värderingar i möjligaste mån. Det är en stödjande roll främst.

2. Att ScM-rollen måste finnas. Det gör den inte. Ett väloljat, moget teknikteam tillsammans med ett välkomponerat produktägarteam kan ta alla ansvar som en Scrum Master normalt har. Det är precis som hur en bra konsult arbetar: Målet är att göra sig själv umbärlig. Precis så ska en ScM tänka.

21 09 2009
Rasmus Kaj

Sant och tänkvärt. Tack!

Jag vill ha ledare / chefer som förstår vad jag säger till dem. För det behöver de begripa en del om programmering, på ett sätt som jag tror är omöjligt helt utan att själva ha programmerat. Men det innebär ju inte att de behöver ha haft programmerandet som huvuduppgift under de senaste femton åren.

Det kan nog räcka att de någon gång har programmerat någonting, och att de inte isolerar sig från projektet. Och då kan de ju mycket väl ha en annan huvudsaklig bakgrund än att vara programmerare.

22 09 2009
Ulrika Park

tack för kommentarerna.

Vi hade en väldigt intressant och bitvis brinnande diskussion om ämnet igår där det var en samling ”verksamhetsfolk”, användbarhetsexperter & utvecklare. Ska publicera minnesanteckningar strax. En snabb reflektion var att det var intressant att en produktägare med UX-bakgrund absolut vill ha en ScM med UX-bakgrund el liknande i sitt team hellre än utvecklarbakgrund, för att ScM skulle förstå HENNES språk också. Fortsättning följer..

23 09 2009
Pappa Brun

Att ha en produktägare med teknisk bakgrund är inte bra, då det ofta blir väldigt ingående tekniska krav på det som ska lösas. En beställare med bättre sinne för business och mindre andel krav på HUR problemen ska lösas, skulle ge utvecklarteamet klarare prioriteringar utifrån affärsnytta, istället för att försöka detaljstyra arbetet.

En ScrumMaster bör ha bra koll på hur arbetet i teamet fungerar. Idealiskt är väl då att denne redan ingår i teamet. Om det sen är som utvecklare, testare eller supportperson kanske inte är av lika stor betydelse. Men ScrumMasterjobbet måste få ta tid. Ska det vara 80/20 så tror jag att det är klokare att låta ScrumMasteruppgifterna ta de 80 procenten av tiden.

Ett problem som verkar ganska vanligt är att man har en massa gamla roller kvar i organisationen, som exempelvis projektledare och mellanchefer, som ju gärna vill prova det här nya agila sättet att jobba, och helt enkelt bara översätter sina gamla roller till Scrums roller, och sköter dem på ett bakåtsträvande sätt. Alternativt att man har projektledare och mellanchefer som kör över de interna besluten som teamet och ScrumMastern tar angående hur man väljer att arbeta, kanske för att de inte förstår bättre, eller för att de känner sig hotade i sin makt.

26 09 2009
Ulrika Park

tack pappa brun för en bra beskrivning hur det kan vara.
Jag måste backa lite, håller med Rasmus ändå att ”jag vill ha en chef som förstår vad jag säger.” Hur kommer det sig att alla mina bra chefer någon gång programmerat 🙂 Rasmus tack för att du påminner mig.

26 09 2009
Ulrika Park

ok, haft ett par bra chefer som inte programmerat, men jag slutade för att jag ville ut och programmera :-

Kommentera

