Veckans ord: Mod

5 08 2009

Jag fick veta om en organisation som innan semestern bestämde sig efter ett antals år luddigt utvecklande/konverterande av ett gammalt gigantiskt IT-system att lägga ner projektet. Efter att ha spenderat ett par hundra miljoner sek i ett hål som inte levererat och inte kommer att leverera nytta då hela projektorganisationen och initieringen av projektet varit uppsatt av fel skäl och med en struktur som omöjliggort leverans av värde.

Det är det modigaste jag har hört på länge! Grattis! En tårta och champange tänker jag till den organisation som har dessa modiga ledare och beställare som vågade fatta detta fantastiskt svåra och jobbiga beslut. Äntligen händer det saker där ute i IT-världen. Våra beslutsfattare börjar bli modiga!

Mitt firande grumlades dock något när jag fick veta om deras utvärderingsmöte som de skulle ha efter det här erkännandet av att projektet gått fel, riktigt fel. Utvärderingsmötet fick jag veta, skulle absolut inte syfta till att hitta orsaker till varför projektet gått fel eller någon sorts påtagande av ansvar – vilket annars är en mycket motivationshöjande åtgärd. ”Ja, det var mitt fel som projektledare/beställare/styrgruppsmedlem/linjechef.. whatever” att det gick snett den här gången. ”Ja, vi har bränt pengar till ingen nytta. ” .. och.. ”ja, jag tror ändå att vi uppnått en annan sorts värde och nytta av dessa grundläggande problem genom det vi lärt oss, genom det våra leverantörer lärt sig och genom hur vi kommer att arbeta i fortsättningen, och bygga våra utvecklingsaktiviteter på framöver”.

Nej, utvärderingsmötet var till för att ”bocka av” att utvärdering gjorts, och resultatet av mötet får absolut inte visa några resultat eller orsaker som de ansvariga för mötet inte vill höra eller erkänna.

Ja, en bit på väg iaf. Och faktum är att utvärderingsmötet inte hållts än, så än finns det hopp om mera mod!

Åtgärder

Information

Kommentera

