Går det att jobba ihop fast man har olika mål?

2 04 2009

En gång var jag underkonsult till ett företag vars mål låg väldigt långt ifrån mina. Det insåg jag snabbt. Huvudkonsulten hade som enda mål att tjäna pengar, snabbt och mycket. Mitt eget huvudsakliga mål var att skapa snygga och användbara webblösningar av hög kvalitet. Vi hade olika uppfattningar om hur man kan tjäna pengar. Jag tror inte min är den rätta för att tjäna pengar snabbt i alla fall men tullar man för hårt på kvalitet och inte har någon riktig kärna i produktidén tror jag att det måste bli svårt att få en vinst.

Nåja, vårt samarbete varade inte så länge även om vi personligen gillade varann. Fortfarande har vi kontakt och dricker gärna öl ihop om tillfälle uppstår.

I ett annat jobb hade jag en chef som också hade helt olika mål med sitt arbete än jag. Ungefär detsamma som ovan, han ville göra snabba klipp helst och bli rik medan jag ville bygga bra webblösningar med nöjda användare. Vi gillade också varann personligen. Det här samarbetet varade mycket längre och gick mycket djupare. Vi hade och har fortfarande stort förtroende för varandra fast det är längesen och skulle tillfälle uppstå skulle inte jag tveka en sekund att jobba ihop igen.

Så vad var skillnaden i dessa två situationer med samma ”indata”? Vad gjorde att vi i det andra fallet snabbt byggde upp ett starkt förtroende och i det första fallet i princip lämnade varandra, eller jobbade väldigt ytligt ihop?

Yrkesmässig personkemi förutom den personliga? Delade allmäna privata värderingar? Fokus? Gemensam uppfattning om hur man kan tjäna pengar?

Hur kan jag känna igen möjligheterna till långsiktigt samarbete nästa gång? Ja, på mitt nya jobb fick jag samma känsla för min nya kund och sedemera chef tror jag som vid det där andra tillfället. Den omtalade magkänslan. Det här känns bra till skillnad från det här känns inte helt bra som jag spontant kände vid det samarbete som inte fungerade så bra.

Är det så att vi skall gå bara på magkänsla när vi väljer samarbeten? Ja, kanske. Lita på första intrycket. Kan det vara så enkelt?

Vore roligt med några idéer och kommentarer på detta.

Åtgärder

Information

Kommentera

