Hur ser en agil förstudie ut?

10 02 2009

Den frågan fick jag häromdagen. Ska försöka besvara det skriftligt. Behövs det fortfarande förarbete om man jobbar agilt? Svaret är tveklöst – JA! Mera! Skillnaden är att förarbetet ser annorlunda ut än i traditionella metoder.

Istället för att försöka specificera ner allt kravställaren kan komma på i förhand, ungefär som ett produktutvecklingsteam för en ny bilmodell skulle specificera exakta mått på millimetern för elektriska ledningar, motorhuv, däckmått mm, innan utvecklingsprocessen startar, läggs arbetsinsatsen i stället på att ta fram en så väl grundad vision för utvecklingsinsatsen som man bara kan. Visionen kan exempelvis baseras på ett Business Case, på en verksamhetsanalys, på marknadsanalys eller vad beställaren nu vill förändra. En första målgruppsanalys har sin plats också i förarbetet.

Fokus på förarbetet är verksamhetens eller marknadens behov, istället för på detaljer i användargränssnittet som tyvärr är alltför vanligt idag. Idag saknas ofta ett verkligt Business Case som grund för utvecklingsarbete. Genom att ta bort fokus från detaljer i funktionalitet tvingas beställare i stället verkligen fundera på varför ett system ska beställas över huvud taget och vilket värde organisationen önskar tillföra med utvecklingen. Tidigare har sikten skymts av alla detaljträd. Beställare, ända upp på ledningsnivå, har ibland specificerat vilka knappar som ska finnas, vilka tekniska gränssnitt och arkitekturer som ska användas ”Vi ska ha SOA!” och andra frågor som bäst avgörs av interaktionsdesigners, systemutvecklare och domänexperter.

Google är alltid ett det goda exemplet. Varje enskild applikation och funktion som företaget levererat till marknaden är ingen slump. Den baseras på strategiskt innovationsarbete, på marknads- och kundkännedom, på experiment och affärsanalyser. DET min käre Watson, är vad jag kallar förstudier.

Advertisements

Åtgärder

Information

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: