Ett föränderligt ledarskap

14 12 2008

Som projektledare i ett agilt team är min uppgift att:

  • coacha teamet i sin strävan att bli självorganiserande
  • kommunicera vår nya process till omgivande verksamhet
  • lotsa in produkledare i sin nya ansvarsfulla roll som del av utvecklingsteamet
  • erbjuda teamet och produktledning  verktyg och metoder för att öka förutsättningarna att bli högpresterande och skapa produkter av hög kvalitet
  • vara den fasta punkten i stormen som uppstår vid organisatoriska förändringar
  • integrera omgivande stödfunktioner för att teamet ska kunna uppnå sina mål
  • utföra aktiviteter som krävs för att ta utvecklingen framåt och som inte naturligt ingår i teamets eller produktledningens roller.
  • ansvara för att kunskapsöverföring möjliggörs
  • anpassa min roll till särskilda behov för det aktuella teamet
  • verka för att projekt som arbetsform ifrågasätts och diskuteras
  • genom kontinuerligt lärande verka för ständig förbättring i teamet och dess processer
  • uppmuntra personer i teamet och produktledning att ta egna ledarskapsroller
  • när teamet är självorganiserande och produktledningen säker, göra inhopp i lediga roller eller gå vidare till nästa team.

Hur länge ska jag  fortsätta? Hur många punkter ska jag lista för att den som ifrågasätter behovet av ledare i agila team skall förstå hur stort det är? Utmana mig.

Och om punkterna tar slut, jag lovar, då får jag äntligen tid att börja koda igen!

Åtgärder

Information

Kommentera

